zondag 14 april 2013

Het bevallingsverhaal.............

Ik hoop dat jullie er klaar voor zijn want het is een heel verhaaltje. Gistermiddag om twee uur zagen we dat Yara wat bloederig slijm verloor. Later op de avond begon ze te druppelen maar wilde niet in de kartonnen doos of in de werpkist liggen. Zo rond 20 uur ging ze natuurlijk pontificaal lang uit op de bank liggen. Gelukkig hadden we er al fleece dekens op liggen met incontinentie matjes eronder en erop. Om 23.35 werd het eerste kitten geboren. Volgens mij een katertje en mijn dochter heeft hem toen Timmie genoemd. Yara bleef wat weeën houden af en toe wat heftiger maar ze deed het prima. Ze lag soms stijf tegen me aan en ik kon haar de hele tijd aaien. Na twee uurtjes werd ik toch wel ongerust want op de weeën na gebeurde er weinig. Terwijl toch wel het tweede kitten zou moeten komen.

Heb toen de dierenarts gebeld die aangaf dat zodra Yara niet paniekerig was of te vermoeid we het nog wel aan konden zien tot 7 uur vanochtend. Ik was er zelf ook erg rustig onder omdat Yara het echt prima deed. Iets over half 7 zag ik ineens een klein stukje stukje staart hangen. Hoopte dat Yara zou gaan persen maar dat gebeurde niet. Meteen de dierenarts gebeld en een half uurtje later stonden we bij de praktijk op de stoep. De dierenarts zei gelijk er is maar 1 oplossing en dat is een keizersnee. We hebben meteen aan gegeven dat Yara ook maar meteen geholpen moest worden omdat we geen risico's willen lopen bij een eventueel tweede nestje. Vond het ontzettend moeilijk om Yara en Timmie achter te laten. Je weet niet hoeveel kittens er in haar buikje zitten en hoe het voor ze gaat aflopen.

Thuis gekomen dacht ik dat ik nog even lekker kon slapen want ik ben natuurlijk de hele nacht bij Yara gebleven zonder in slaap te sukkelen. Maar na een half uurtje werden we al gebeld dat ze 8 kittens uit Yara hadden gevist (zo zei de dierenarts het) maar dat een kitten het waarschijnlijk niet zou halen. Nog een half uurtje later stonden we al bij de dierenarts om ze op te halen. Ik zag meteen aan 1 kitten dat die een slechte ademhaling had en ik was al bang dat die het niet zou redden. Al redelijk snel na thuis komst is dit kitten ook een sterretje geworden. Bij thuiskomst de kittens lekker in de werpkist gelegd op het warmtematje waar ze dankbaar gebruik van hebben gemaakt. Ook nog een pittenkussen er in gelegd en daar kropen ze uit zichzelf ook lekker op.

We maakten ons echter zorgen om Yara. Die wilde niet bij de kittens liggen en liep een paar keer weg zonder terug te komen. Ze was echter flink misselijk en had mega grote pupillen. We hebben haar na een tijdje opgesloten in de werpkist met de kittens en een klein beetje boter op de rug van de kittens gesmeerd. Ze ging ze toen volop aflikken en meteen liggen. De kittens vonden al gauw de tepeltjes en Yara lag er tevreden spinnend bij. Inmiddels heeft Yara al de vrijheid weer en gaat alleen de werpkist uit om naar de kattenbak te gaan of wat te eten of te drinken. Omdat er zoveel kittens zijn ga ik natuurlijk de komende dagen goed hun gewichtjes in de gaten houden en eventueel bij voeden als het nodig is.

Over het geslacht van de kittens durf ik nog niks met zekerheid te zeggen. Bij iets oudere kittens vind ik het makkelijker om te zien. Het kleinste kitten hebben we "tijdelijk" Mara genoemd. Misschien is het wel een katertje maar het is herkenbaar aan een rood/bruin plukje haar op het kopje. Mara weegt 79 gram. Timmie die het eerst geboren is weeg 113 gr en is de donkerste van kleur. De andere kittens vind ik nog moeilijk uit elkaar te houden dus die hebben een nagellakje gekregen. Eentje per ongeluk op het oortje toen die plots omdraaide terwijl ik zou lakken. Dit kitten is 96 gr. Die met oranje lak 102 gr. Met groen 107 gr en rose op pootje 109 gr. De laatste heeft een rechtervoetje wat half wit/half zwart is en weeg 108 gr. Best wel redelijke gewichten vind ik.  De kittens zijn allemaal cypers en de een heeft net wat meer rood/bruin en de ander wat meer lichtgrijs/wit. Heb nog geen foto's van alle kittens apart maar die volgen vast later deze week.

Tot zo ver deze update. Heb al lamme armen van het typen :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Hallo,
Ik zou het leuk vinden als je een berichtje op mijn blog achterlaat.
Groetjes,
Maaike